Chiliplantors hemliga liv upptäckts med Raspberry Pi Camera Module, Python och timelapsefilmer


Timelapsefilm med tre chiliplantor av sorten Habanero med tio bilder tagna med en timmes mellanrum. Tagna under växtlampa på natten.


Inköp

1 x Raspberry Pi 3 Model B Enkortsdator 400:-
1 x Sandisk Ultra Micro-SD-kort 8 GB 120:-

Raspberry Pi

För att veta mer om Raspberry Pi titta på dessa sidor

Så här gjorde jag för att lägga in Operativsystemet på RaspPi3. OBS Glöm inte bort användarnamnet eller lösenordet. Som standard är det Pi och Raspberry, men du bör ändra det


Ladda ner NOOBS

Funkar ej filmerna. Titta på denna sida


  1. Titta på https://www.raspberrypi.org/help/noobs-setup/. Följ filmens instruktioner
    1. ONS. Infon efter 3:55 behövs kanske inte beroende på vilken version av RapPi du använder
  2. Ladda ner https://www.sdcard.org/downloads/formatter_4/eula_mac/index.html
    och formatera ditt SD kort i din mac. quickformat räcker
  3. För att få svenskt tangentbordstöd
    1. Preference -> mouse and Keyboard Settings -> Tabben: Keyboard -> knappen Keyboard Layout
      välj country:sweden, Variant:swedish
    2. Testa om åäö funkar
  4. Om tiden inte stämmer, ändra tid på Rasp Pi     sudo date -s "Jul 5 08:10" i terminalen
  5. Ta reda på var du loggar in på det trådlös WLAN på RasPi

Fjärrstyr RaspPi från din dator

För att slippa använda skärm, datormus, tangentbord
1. Se till att du kan ditt användarnamn till din RaspPi. Har du glömt ditt lösenord kan du återställa det så här
  1. Gå till www.realvnc.com/download/viewer/ på datorn som du vill styra din Raspberry Pi ifrån
  2. Gå till https://www.realvnc.com/download/vnc/raspberrypi/ från din Rasberry Pi. Jag hade Noobs på min RaspPi så jag fick installera realvnc-vnc-server på den
  3. Gå till www.realvnc.com/docs/raspberry-pi.html#raspberry-pi-setup för info om hur du installerar på din RaspPi
  4. Jag installerade VNC-servern genom att skriva:
  5. sudo apt-get install realvnc-vnc-server
  6. Jag valde Menu > Preferences > Raspberry Pi Configuration > Interfaces and make sure VNC is set to Enabled.
  7. Därefter gick jag till: https://www.realvnc.com/docs/raspberry-pi.html#raspberry-pi-connect-cloud
  8. Där följde jag instruktionerna bla genom att skapa ett konto

Om allt fungerade kan du nu se din RaspPi skrivbord över Internet. 

Montera kameran på stativ

Det finns stativ att köpa på nätet men man kan göra sitt eget. Här överlåter jag till läsarens uppfinningsförmåga att lösa hur man kan rikta kameran.


Använda kamera modulen till RaspPi för att göra timelapsefilmer


Gå till Getting started with picamera för att installera din kamera modul och öva i att skriva Python kod. 

Därefter gå till Time-lapse animations with a Raspberry Pi . I slutet kommer koden som jag använde gör att göra timelapsefilmen på chiliplantorna. Det enda jag ändrade var sleep(60) till sleep(3600) så att kameran tog en bild varje timme och tio bilder totalt. Jag lade även till print('Done') för att veta om animationen var klar. 

Genom att gå in på RaspPi med VNC fjärrstyrningen så kan jag köra Python skriptet och övervaka att bilderna blir bra.
from picamera import PiCamera
from os import system
from time import sleep

camera = PiCamera()
camera.resolution = (1024, 768)

for i in range(10):
    camera.capture('image{0:04d}.jpg'.format(i))
    sleep(3600)

system('convert -delay 10 -loop 0 image*.jpg animation.gif')
print('Done')



Kommentarer