Mac OS X - program, inställningar och funktioner som underlättar för dig

Jag har använt Mac OS X i fem år nu och är mycket nöjd. I detta inlägg tar jag upp program, inställningar och funktioner som jag tycker ha sparat mycket tid och frustration under denna tid. 

Time Machine

Det är få inställningar

Operativsystemets inbyggda säkerhetskopiering som är gild värd. Genom att använda en extern hårddisk kan du göra en kopia på hela hårddisken. Instruktioner hur man ska göra finns här på Apples webbplats. Det underlättar mycket när man ska byta Mac-dator för man kan flytta hela operativsystemet utan att behöva installera om alla program.


GrandPerspective 

Så här ser vyn ut i GrandPerspective
Se hur mycket olika filer tar plats på din hårddisk. Ju mer yta du ser desto mer utrymme tar filen. Programmen visar filer som ligger i samma map tillsammans så om du har många små filer som tillsammans tar stor plats ser du detta tydligt i programmet. Finns att ladda ner här och är gratis

Lägg till sökväg i alla Finder-fönster

Med Sökväg tillagd till Finder kan man nu se hela mappstrukturen

Jag saknade möjligheten att se var en viss mapp eller fil finns i mappstrukturen som är standard i Windows. Som tur är kan man lägga till egna knappar i Finder. I filmen nedan visar jag hur man lägger till knappen för Sökväg. Detta kommer sedan att synas i alla Finder fönster.



The Unarchiver

Jag får många zipfiler eller andra komprimerade filformat från mina elever. Operativsystemets egen uppackare lämnar alltid kvar zipfilen efter uppackandet. Dessutom klarar den inte av alla filformat. Genom att installera The Unarchiver görs detta automatiskt


Dr. Cleaner

Så här ser Dr. Cleaner ut

Efter en tids användande kommer macens RAM-minne att bli fullt. Operativsystemet brukar hantera detta och ta bort icke använt minne. Ibland kanske man gör mer minneskrävande program och vill snabbt komma åt mer RAM-minne. Jag använder Dr. Cleaner. Förutom att snabbt ta frigöra RAM-minne kan den tömma skräp filer som lagrats på hårddisken och leta reda på stora filer så du enkelt kan välja filer som du inte behöver längre.

Jing

I Jing kan du dela en Internetadress för att skicka bilden till en person: http://screencast.com/t/Cuk6Lc6dYW

Med Jing kan man ta skärmdumpar och spela in korta filmer om man vill visa något. Man kan visa med pilar, rutor och text vad man vill förklara eller visa för någon annan.


I ett tidigare blogginlägg kan du läsa om andra 16 bra program och tjänster på Internet 

Har du själv några program, inställningar eller funktioner i Mac OS X som du vill berätta om? Skriv i kommentarerna!


Kommentarer