Mac i skolan - ett år senare

Jag har nu använt en MacBook i ett år på min skola. Man talar mycket om att allt ska ligga i molnet och det ska spela mindre roll vilket operativsystem man använder. Jag kommer att ta upp saker som jag har upplevt som arbetsbesparande och användbart oavsett vilket OS det vänder sig till.

Det första jag kommer på är den fantastiska styrplattan. Tidigare har jag alltid varit tvungen att ha en extern mus. Nu klara man sig minst lika bra med bara styrplatta. För att riktigt utnyttja den bör man lägga ner lite tid med att lära sig hur man använder den.


Backup
Det som många glömmer bort är att schemalägga säkerhetskopiering så jag börjar med det
En smidigt sätt att slippa komma ihåg backupen är Dropbox glöm disketter, glöm USB-minnen. Här får du 2 GB gratis online. Med klienten synkas valfri mapp mellan olika datorer.

Time machine - macen inbyggda säkerhetskopering. Första gången tar det tid och du behöver en extern hårddisk eller USB-minne. Själv har jag en lite extern HD från Verbatium. Det ända du behöver göra är att komma ihåg att sätta i sladden då och då.

Men om man har abstinens med Windows?

Lugn. Det finns flera sätt att virtuellt köra Windows. Personligen VMware Fusion. Det finns gratis alternativ som jag dock inte testat: WineBottler

När du nu kan köra Windowsprogram rekommenderar jag att du använder TextPad. Det är lätt att kompilera (Ctrl + 1) och köra programmet (Ctrl + 2)

Problemet är att det är mycket trögt att köra både MacOS och Windows samtidigt. Jag har ändå 4 GB RAM-minne. Om man stänger ner alla program i MacOS och startar Windows inne i MacOS och väljer fullskärm funkar det tillfredsställande

Behöver jag antivirus till min mac?
Du behöver troligen inget antivirusprogram. Mer om detta kan du läsa om på tkj.se. Om du som jag har windows också förändras läget. Du behöver du installera ett antivirusprogram på det virtuella Windows OS.

Vilka program ska jag ha?
Så klart de du behöver. MS Office 2011 för mac tycker jag personligen är mer intuitivt än MS Office 2010 för Windows. Man kommer långt med OpenOffice men det saknas en bit än för att jag ska bli nöjd.

ClipMenu - ett program för mac som kommer ihåg

GrandPerspective - för att se vilka mappar och filer som tar upp störst utrymme på hårdisken

Jing - oumbärligt för lärare som vill med skärmdumpar och små skärminspelningar vill visa något

The Unarchiver - smidigt litet program när du vill packa upp en komprimerad fil (rar, zip, 7zip mm)

Till sist en lista på 50 mac program som du kanske behöver

Kommentarer