Tre bra valkompasser inför valet

Valtest, valkompass eller partimatchning. Kärt barn har många namn. Men syftet är att se vilket parti som bäst matchar dina åsiker. En del menar att de alltid är av ondo efterom man inte får hela partiets program. Jag ställer mig då frågan: Hur många som läser alla riksdagspartiers partiprogram + de tre utmanarpartierna? Jag tycker valkompasser är ett utmärkt sätt att snabbt sätta sig in i vilka huvudalternativen är. Kanske finns det något parti som du inte alls tänkte rösta på med som stämmer ganska bra med dina åsikter. Läs mer på partiets webbplats och bilda dig en uppfattning. Från och med nu och framåt blir det mycket valfäsk och det är inte lämpligt att basera sig var på sista månaden propaganda.


Svt.se valpejl har Kompassen. ca 50 frågor. Klart bäst anser jag. Dels pga av antalet frågor men också presentationen av resultatet. Klart är den kandidatmatchning som finns efter du är klar med testet.


Aftonbladets valkompass. Ca 30 frågor. Man kan även se vem man tycker är den bästa statsminister kandidaten. Detta är minde bra: Antalet frågorna är få och man vet vilken partiledare van väljer genom testet.


Valkompass från TT Spektra (Sydsvenskan och SvD.se använder denna) inkl. Malmöinriktning. Ca 26 frågor. Fick en del kritik för att det var svårt att få (s) och (pp) i topp. 


Till sist ska jag erkänna så finns det brister med alla valkompasser. Läs gärna Henrik Oscarssons inlägg Övertro på partitest? 

Kommentarer