Valkompassen 2010 - kan en pirat göra ett bättre test?

En del tycker det är små kul. En del bävar inför att man trivialiserar ett så stort beslut.
Oavsett vad kommer valkompasser eller partiväljare eller vad man nu väljer att kalla det att troligen bli ännu viktigare i framtiden. Dessutom lär man upptäcka att de är mer som förenar partierna än skiljer dem åt.

Partierna ligger i dag väldigt nära varandra. Det speglas i resultatet och inget att bli rädd för. Vi ser ett värde i att visa det, säger författaren och journalisten Christer Isaksson. sds 100621

En alternativ valkompass iofs tillverkad av en piratpartist men ger enligt mig en bättre bild av vilka partier jag kan tänka mig rösta på. Trovärdigheten påverkas förstås om någon som själv kandiderar till riksdagen. Någon skrev på Mikael Nilssons blogg (han som gjort den alternativa valkompassen) att 25 frågor är för lite för att få ett relevant resultat. Det kan nog stämma. Frågan är dock om de flesta gör 25 ställningstaganden när de väljer partier när de inte använder valkompasser?

Några frågor som dök upp i valkompassen var jag inte särskilt insatt i tex Tobin-skatten. Jag tror att en valkompass kan göra så att man får upp ögonen för frågor som man kanske inte ens fanns att ta ställning till.

Valkompassen 2010 nu med Malmö 

Kommentarer