Från PC till Mac - recension av Macbook - en bärbar mac

En dag för för 16 år sedan att jag på lärarhögskolan i Malmö och skrev på en inlämningsuppgift. Datorn var en Mac. Då jag inte ville sitta och jobba på kvällen på skolan köpte jag min första dator, en PC (Hade en Amiga 500 men den gick inte att jobba på). Jag har stött på Mac ibland men alltid undvikit den.

Jag har nu fått tillgång till en Macbook - en bärbar mac. Det fösta jag gjorde var att leta reda på nedanstående utmärkta film om skillnaden mellan PC och Mac på Apples webbplats. (Jag hittade sedan samma film på YouTube för att kunna bädda in. Varför låter Apple inte användarna bädda in deras filmer?)



Den stora frågan är om det är lätt att komma igång och använda befintliga program utan man måste bläddra i manualer eller söka på forum på Internet. Svaret är att det är lätt med en liten reservation. Macbooken är intuitiv. Du kommer snabbt igång. Det svåraste är att vänja sig vid att cmd-klicka istället för ctrl-klicka. Allt hade varit frid och fröjd om dessa låg på samma ställe men cmd ligger precis till vänster om mellanslagstangenten. Generellt är det alla kortkommandon man bör lära sig som upplevs som något jobbigt.



Dropbox, Spotify, Skype och VLC går lätt att installera. Ljudet är väldigt bra för att vara i en bärbar dator. Jag trodde det övergödda aktivitetsfältet skulle vara i vägen men det ligger snällt längst ner utan att flasha.

Batteritiden är trevlig. Kunde titta på två filmer efter varandra och det var några minuter kvar ändå.

Ett problem är förstås att alla program jag använde med windows inte finns till Mac. Just nu när nydatorlukten än skickar förföriska signaler till hjärnan är det inget jag tänker på.

Kommentarer

Unknown sa…
Visst är det trevligt med ny dator :) Har själv en Macbook aluminium 5.1 sedan lite över ett år tillbaks. Inte så nöjd med prestandan med tanke på hur mycket den kostade, men operativsystemet är riktigt smidigt. Fast något som är lite irriterande är hur Apple har lyckas ta kontroll över användaren med sina strikta regler på vad du som användare av deras operativsystem får lov att göra och inte göra. T.ex vid import av videoklipp till iMovie så kodas alla dina videoklipp om till Apple's egna format AIC - Apple Intermediate Codec, som de har patent på och endast går att spela upp i OSX. Lite drygt om man har ett x-antal GB filmklipp lagrat på dator och vill byta operativsystem eller jobba i ett annat videoredigeringsprogram än Apples egna. Finns som sagt fler liknande exempel på Apples diktatur, så som t.ex. DRM skyddet på musikfiler via iTunes.

Själv förespråkar jag Linux som ett bra alternativ där man har friheten att göra i princip vad man vill i operativsystemet samt även ha tillgång till många bra gratisalternativ till båda OSX och Windows dyra program. Linux Mint 9 är ett bra alternativ för nybörjare samt Ubuntu 10.04.
Har testat Ubuntu. Riktigt trevligt OS. Är dock beroende av program som tyvärr inte finns till Ubuntu. Var hängiven Windowsfan tidigare. Numera ser jag för- och nackdelar med alla OS.