Molnigt med en chans för pedagogik

Inför nästa läsår kommer det att se stora förändringar på min arbetsplats. Vi kommer att få tillgång till en bärbar dator, en MacBook. Dessutom kommer lagringen ligga i molnet (google apps). Jag tänkte oberoende på detta testa google sites för att eleverna ska ha tillgång till mina kurser 24/7. Ett stort problem är att adressen inte är så lätt att komma ihåg. Löste det med att regga en gratis URL på webb.se: belfrage.webb.se

Tidigare hade jag infon på en vanlig webbplats. Men det blev knöligt att uppdatera med FTP (Dreamweaver). Även om man inte skulle ha tillgång till google apps så kan man bara skapa ett gmail så har man tillgång till sites.

Vad innebär det här för eleverna?
  • Eftersom det blir lättare att uppdatera innehållet på webbplatsen kommer uppdateringrna oftare
  • Jag kan skriva om förändringar i den eller de kurser som eleverna läser och de kan presumera på ett RSS-flöde i valfri läsare tex Google Reader,
  • Eleverna kan själva skapa webbplatser i sites eller skriva blogg tex i projektarbete (Fungerar utmärkt. Se tex denna blogg/loggbok om bränsleceller som jag handledde detta läsår.

Om google sites:

Kommentarer