Boblbe-e (En hållbar ryggsäck för din laptop)


För tio år sedan gjorde jag en investering i en ryggsäck från ett företag som bara var några år gammalt. Den kostade en del ca 2000:- då. Företaget finns fortfarande kvar och heter boblbe-e. Det ända som är ens är på väg att gå i sönder är gummistroppen. Uppdatering 11-10-28: Gummistroppen håller fortfarande på att gå söner men den far fortfarande inte brustit. Använder väskan varje dag till till och från jobbet.

Kvalite/Ergonomi
Den är skön att ha på sig. Den är formad efter ryggen och har detaljer som gör att sen sitter stadigt.

PrisJust den modellen som jag köpte verkar inte finnas kvar. Den som mest liknar den är nog Peoples Delight Executive (ca 1700:-). Jag tror inte alla affärer som säljer Boblbe-e finns på Prisjakt så gå in på www.boblbee.com för att hitta fler återförsäljare.

Remmar
Fortfarande efter tio år ha det inte blivit någon skada på remmarna. Detta är ett gott betyg. Axelremmarna är bredda och sköna och fördelar tyngden skönt.
Det kommer till ett par midjebälte som gör ryggsäcken ännu säkrare. Dessa använder jag bara vid längre vandlingar och jag anser dem inte nödvändiga.

Stroppar
Tyvärr har stroppen börjat gå i sönder. Det sitter fortfarande ihop så jag har inte behövt laga det än. När man ofta behöver öppna och stänga är det lättare att dra i en gummistropp än att behöva dra i en dragkedja.

Laptopficka

De första åren använde jag aldig laptopfickan. Men vid ett tillfälle skulle jag hålla ett föredrag. Jag har en enorm laptop (DV9000). Jag blev själv förvånad över att Boblebe-e:n svalde den.

Fickor

Det finns generöst med småfickor i ryggsäcken. Perfekt för USB.minnen, Ipod, pennor och likande. Det finns även en ficka mellan laptop fickan och småfickorna som det får plats med en A4 mapp. Dessutom finns det en lite flick längst ner som ska utgöra golv i ryggsäcken denna går att lyfta på och stoppa ner näsdukar i.
På ena axelremmen finns en ficka för mobilen eller (sol)glasögonen

Användningsområde
Jag har använd den vid skogspromenader och vid utflyckter. Men mest använder jag den som jobbväska och kan ofta få ner min sexårings ryggsäck i den när hon ska till förskolan.

Vad rymmer den?
Ryggsäcken är kontruerad för att expandera om man packar mer i den. Detta gör användingsområdet större. Det går att trycka ner en huvjacka, en skaljacka, en laptop och ett par överdragsbyxor. Du är det även USB-minnen och några näsdukar i.

Design/utseende
Det som märks mest är den speciella designen. Antar att den blivit uppmärksammad då jag sett den i filmer och TV-serier. (Charlie's Angels och Star Trek: Voyager).

Att stå eller inte stå...det är frågan
Avslutningsvis vill jag ta upp frågan om hur man förvarar sin ryggsäck. Just nu när jag skriver detta står den lutad på ett bordsben. Den kan dock vilken sekund som helst trilla på rygg. Boblbe-e har nämligen ingen bas att stå på.

Den ergonomiskt formade böjen på rygsäcken som hjälper till att få väskan att sitta så skönt gör att den inte kan stå ordentligt. Detta är inget problem för mig, men jag vill att man ska vara medveten om det.

Kommentarer