Vocabulary.com - lär dig nya engelska ord


Jag har använd webbplatsen Vocabulary.com för att lära mig nya engelska ord. Under play kan man långsamt bygga upp sitt engelska ordförråd. Ord som du redan kan går du snabbt igenom medan nya ord får du öva på mer. 

Plus
  • Lätt att använda. Går att spela båda på dator och mobil
  • Man utvecklas. Dock tror jag att man inte nödvändigtvis blir säkrare på att skriva de nya orden. Men definitivt bättre på att förstår ord i texter
Minus
  • En del av orden verkar gamla. Ibland tar man med texter från 1800-talet. Fast jag kan inte uttala mig om hur vanliga orden är idag. Man kan kolla hur vanlig ett ord är här om man är intresserad
  • Hade kanske varit bra om man fick öva på stavningen mer än en gång.
Mitt betyg 4/5. Har ni några tips på andra program/appar/webbtjänster där man kan öva på engelsa?


Exempel på hur en fråga i play ser ut



Gissar du fel får du gissa tills du får rätt och till höger för du en förklaring på vad ordet betyder
När webbtjänsten anser att du kan ordet tillräckligt bra får du till sist stava till ordet och höra uttalet
Man får belöningar om man tex klarar alla övningar på ett ord ellerom man klarar 5, 10 eller fler övningar i rad


Efter varje omgång för man en sammanställning på hur det gått

Kommentarer