Unity - lär dig ett marknadsledande spelutvecklingsvertyg

Unity är en spelmotor där vem som helst kan ladda ner och lära sig göra exempelvis spel, interaktiva ubildningsprogram eller mobilappar. Det är gratis att ladda ner men om man vill ha alla funktioner kostar det just nu $1500 eller $75 per månad. Detta är troligen inte vad en nybörjare behöver. Skillnaderna mellan free och pro versionen hittar du här.

Hur mycket måste du kunna innan?
Du bör ha kodat innan. Jag rekommenderar att du gått tex Programmering 1 på gymnasiet eller jobbat med if, for, while, metoder, klasser och objekt innan. Har du inte gjort det kan du klara det men du behöver gå igenom Beginner manualerna på Unitys webbplats.

Hur börjar man?
Det beror på hur mycket du kan. Jag började med den grundläggande manualen Roll-a-ball. Även om allt är i grått och du bara flyttar en boll mot några roterande kuber så lär man sig grunderna i Unity.
Sedan tycker jag att du ska titta på alla beginner manualerna på Unitys webbplats. Även om du kodat innan kan det vara bra att lära sig vad som är unikt för Unity.
Jag rekommenderar läraren Rikard Karlssons kurs där han använder Unity för att lära gymnasieelever programmering. När man börjat få upp tempot och programmeringskunskaperna kan man pröva quill18s mer avancerade videomanuler. I början går quill18 hastigt igenom Blender. Blender är ett gratis program för att modellera och rendera 3D-grafik, animationer och göra spel med.

Klicka på länken under bilderna för att testa mina varianter av spelen som du kan göra själv och som det finns manualer till. Jag har exporterat dem till webbformat men det finns fler sätt.

Så här gjorde jag:
1) Ladda ner Unity: http://unity3d.com/unity/download

2) Titta på film 1 för att få en överblick av användargränssnittet i Unity.


3) Gör denna: http://rikardkarlsson.com/programmering/tasks.php?p=040_Space_shooter.php


4) Gör Roll a ball: http://unity3d.com/learn/tutorials/projects/roll-a-ball


5) Gör denna Space shooter snygg


6) När du är klar med dessa försök att göra en egen variant av Space Shooter som denna: http://korta.nu/startrekunity

Testa att skjuta Borgsfärer

7) Gör Pansarvagnsspelet (manual i pdf). 

8) Gör en egen variant där det finns två pansarvagnar som kan skjuta på varandra. Här ett enkelt spelbart exempel.
Testa Pansarvagnsspelet

9) Gör manualen "Simple First-Person Shooter" från http://quill18.com/unity_tutorials/

10) Jag gjorde denna julversion av quill18 manual, där man ska kasta julgranskulor som antänder julgranar. 
Testa att elda julgranar


Kommentarer