Molnet diskriminerar inget operativsystem

Det bästa med nätet just nu är kanske molnet. Molnet innebär att man jobbar och roar sig mot Internet istället för att ha filerna på din dator.

Jag har bara använt mig av PC sedan 1994. I år i april fick jag en MacBook och jag är mycket nöjd. Dock innebar det att jag inte kunde använda vissa program utan att köpa en version till macen också. Numera finns många program/tjänster på nätet och är helt plattformsoberoende. Här är de som jag använder mycket och uppskattar

Dropbox - online backup - Innan jag fick en mac använder jag ett okänt program från Microsoft, SyncToy. Det synkroniserade infon på utvalda mappar från min PC till ett USB minne. Relativt enkelt. Allt jag behövde komma i håg var att sätta i USB minnet och klicka på programmet några gånger varje dag.
Kod till Dropbox-appen till Android
När jag blev med mac så var SyncToy inte kompatibelt med mac (så klart). Jag hade hört talas om Dropbox sedan innan och prövade det. Genom att installera Dropboxklienten behöver jag bara välja en mapp på min dator (mac och/eller PC). Allt i den mappen lagras på Dropboxservrarna och hamnar på alla andra datorer jag väljer att installera klienten på. UTAN att jag behöver göra något! Dessutom har jag tillgång till Dropbox på min smartphone via Dropbox appen.

Tidigt ute med molntjänster var Google. Med Gmail slutade jag med datorberoende epostjänster och har aldrig ångrat mig, Visst fanns Hotmail och Yahoo. Men Med Gmail fick man i princip då obegränsat med utrymme (tror det var 2 GB en svindlande siffra på den tiden). Att alltid ha tillgång till ALL mail man någonsin sänt eller tagit emot var en utopi innan Gmail. Nu är det en självklarhet.

Att läsa alla intressanta artiklar på nätet är inte lätt. Tidigare var det ännu svårare. Till stordel berodde det på att man var tvunget att gå in på alla webbplatser och söka, skrolla och stirra för att hitta dem. Troligen missade man många artiklar. Med RSS kommer nyheterna och uppdateringarna till dig. Jag prövade olika RSS program men föll för Google Reader's möjligheter att vara alltid vara tillgängligt för mig (Ständigt detta Moln).

Tillgängligheten är viktig men jag måste erkänna att Google Docs inte räcker för att konkurrera ut MS Office eller OpenOffice. Ett exempel är  att man inte kan göra spalter i text utan att fuska med osynliga tabeller kantlinjer. Jag tycker även att det är jobbigt är nätet går ner eller lagar när man jobbar med texter eller kalkyler. Händer inte ofta men förstör rytmen i arbetet.

Relativt nyligen upptäckte jag Google Sites. Underbart en tjänst där man kan lägga ut all info man behöver för att hålla min elever uppdaterade om mina kurser. Det enda jag saknar är att kunna kontrollera design och struktur mer.

När man jobbar på ett företag eller skola är det viktigt att det man skriver om inte är nåbart för alla. Yammer är lösningen. Förutom att man kan nå alla i ett företag kan man också skapa mindre grupper inom företaget.

Troligen känner du redan till Spotify. För dig som är ny rekommenderar jag denna excellenta genomgång "HOW TO: Get Started With Spotify" av hur man kommer igång. Men även om du har använd Spotify tror jag du har en del att lära dig i denna fortsättning "8 Great Spotify Hints, Tips and Tricks" från Mashable.com

Kommentarer